Διατροφικό ντομπάρισμα

Διατροφικό ντομπάρισμα

Είναι συχνό το φαινόμενο κατά τη διάρκεια της ημέρας να αισθανόμαστε ατονία και κόπωση. Η ισορροπημένη διατροφή συμβάλλει στη σωματική και πνευματική ευεξία. Ακόμα καλύτερα αποτελέσματα υπάρχουν όταν χαρακτηρίζεται από συστηματική κατανάλωση αντιοξειδωτικών ουσιών. Τα αντιοξειδωτικά καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες, με αποτέλεσμα ο οργανισμός να λειτουργεί καλύτερα και να μειώνονται τα συμπτώματα κούρασης και ατονίας.

Τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, το κόκκινο κρασί, ο καφές, το κακάο.

Ωστόσο, οι καθημερινές ανάγκες μας σε αντιοξειδωτικά καλύπτονται από ροφήματα όπως ο καφές, που είναι πλούσιος σε αντιοξειδωτικά.

Ο Καφές

Ο καφές είναι μια καθημερινή συνήθεια, απαραίτητη για το πρωινό ξύπνημα, αλλά και ένα χρήσιμο «εργαλείο» στην εργασία. Προσφέρει τόνωση και μας κάνει να νιώθουμε πιο δραστήριοι, βοηθώντας μας έτσι να αντεπεξέλθουμε πιο αποτελεσματικά στις καθημερινές μας υποχρεώσεις, πνευματικές και σωματικές.

Όταν τα κύτταρα μιας περιοχής του εγκεφάλου εργαστούν υπερβολικά, τότε εκκρίνεται μια ουσία, η αδενοσίνη. Η ουσία αυτή ενεργεί ως βιολογικός παράγοντας κούρασης για τον οργανισμό.

Σε αυτό το σημείο έρχεται η δράση της καφεΐνης, που καταστέλλει τη λειτουργία της αδενοσίνης, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα συμπτώματα της ατονίας.

Ταυτόχρονα, η κατανάλωση καφέ συμβάλλει στην ενυδάτωση του σώματος. Η κατανάλωση υγρών είναι απαραίτητη για τη σωματική και πνευματική ευεξία κάθε ανθρώπου.

Το ανθρώπινο σώμα αποτελείται κυρίως από νερό, που αντιπροσωπεύει κατά μέσο όρο το 60% έως 65% του συνολικού σωματικού βάρους. Ακόμη και χωρίς την πραγματοποίηση κάποιας δραστηριότητας, το σώμα μας χάνει από 2 έως 3 λίτρα υγρών ημερησίως.

Εάν δεν αντικατασταθούν, μπορεί να προκληθεί αφυδάτωση, η οποία πιθανότατα θα οδηγήσει σε πονοκεφάλους, κόπωση, χαμηλά επίπεδα προσοχής και μειωμένο βαθμό σωματικών επιδόσεων. 

Ενυδάτωση

Η ενυδάτωση επιτυγχάνεται όχι μόνο με νερό αλλά και με αυξημένη κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε νερό (φρούτα, λαχανικά, χυμοί, γάλα, γιαούρτι).

Επιπλέον, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ιατρικής της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ, τα ροφήματα με καφεΐνη, όπως είναι ο καφές, συμβάλλουν στην κάλυψη των ημερήσιων αναγκών σε υγρά παρόμοια με τα μη καφεϊνούχα ροφήματα, μια και η περιεκτικότητά τους σε νερό κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα (90%-100%).

Επιπλέον η καφεΐνη, στην ποσότητα που περιλαμβάνεται στον καφέ μας, δεν είναι ικανή να προκαλέσει διούρηση, όπως εσφαλμένα επικρατεί μια τέτοια αντίληψη. Η καφεΐνη δεν είναι περισσότερο διουρητική απ’ όσο το ίδιο το νερό.

Όσο περισσότερο νερό πίνουμε, τόση περισσότερη τάση για διούρηση θα έχουμε. Αυτή είναι και μια καλή φυσιολογική λειτουργία, αφού αποβάλλονται άχρηστες ουσίες από το σώμα και αποτοξινώνεται ο οργανισμός.

Επιπλέον, οι κόκκοι του καφέ είναι ιδιαίτερα πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά στοιχεία (πολυφαινόλες). Οι ουσίες αυτές προστατεύουν το σώμα μας από την πρόωρη φθορά που προκαλείται από διάφορους περιβαλλοντικούς παράγοντες. Τέτοιοι παράγοντες είναι το στρες, η μόλυνση του περιβάλλοντος και η υπεριώδης ακτινοβολία.

Έτσι, οι πολυφαινόλες του καφέ συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία των κυττάρων, με άμεση συνέπεια να εντείνεται το αίσθημα ευεξίας.

Είναι λοιπόν εμφανές πως η συστηματική κατανάλωση καφέ (2-3 φλιτζάνια καθημερινά), στο πλαίσιο μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής, μπορεί να βοηθήσει στην «οχύρωση» του σώματός μας ενάντια στους επιβαρυντικούς παράγοντες που αντιμετωπίζουμε καθημερινά.

 

Αθηνά Ρούντου

Κλινική Διαιτολόγος -Διατροφολόγος, BSc
Επιστημονική Υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Κατερίνη 

Ιδρυτικό Μέλος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *