Το τραμ της Αθήνας

tram athena

Το τραμ της Αθήνας

Η κατασκευή και λειτουργία του τραμ στην πρωτεύουσα στηρίχτηκε στην ανάγκη για ένα εναλλακτικό μέσο μεταφοράς των πολιτών, το οποίο θα συνδυάζει ταχύτητα κι άνεση με το σεβασμό για το περιβάλλον. Ένα μέσο που θα εξυπηρετεί τόσο αυτούς που μεταβαίνουν στην εργασία τους, όσο και τους ντόπιους και τους τουρίστες που επιθυμούν να περιηγηθούν στους δρόμους της Αθήνας.

Η αλήθεια είναι ότι το τραμ ήταν και παραμένει, ύστερα από 21 μήνες λειτουργίας, ένα αμφιλεγόμενο θέμα για τους Αθηναίους.

Η υλοποίηση του έργου συνοδεύτηκε από πολλά παράπονα κι αμφισβητήσεις που οφείλονταν στη δυσφορία που προκάλεσε στους κατοίκους κατά τους μήνες της κατασκευής του, στις αναμνήσεις από το τραμ της δεκαετίας του 1950, αλλά και στη δυσπιστία απέναντι σ’ ένα μέσο παραδοσιακό στην σύγχρονη εποχή της ταχύτητας.

Ως επακόλουθο όλων αυτών, το τραμ δυσκολεύτηκε να μπει στις καρδιές των Αθηναίων. Τους πρώτους μήνες λειτουργίας του ειπώθηκε ότι περνούσε κατάφωτο μέσα από άδειους, σκοτεινούς σταθμούς. Αν αυτό όμως ίσχυε στο παρελθόν, δεν συμβαίνει το ίδιο σήμερα.

Το τραμ είναι πλέον ένα αναμφισβήτητο κομμάτι της καθημερινότητας των κατοίκων της πόλης. Υπολογίζεται ότι εξυπηρετεί χιλιάδες επιβάτες την ημέρα παρέχοντας ασφάλεια, άνεση και ταχύτητα.

Το εισιτήριο για όλα τα μέσα κοστίζει 1 ευρώ, ενώ υπάρχουν μειωμένες τιμές για τους σπουδαστές (0,50€).

Επιπλέον, αξίζει ν’ αναφερθεί ότι το τραμ έχει συνδεθεί με πρωτοβουλίες πολιτιστικού χαρακτήρα μέσα στα πλαίσια της προσπάθειας καθιέρωσης του στις ζωές των Αθηναίων, όπως η εκστρατεία «το τραμ μας πάει θέατρο» που προέβλεπε σημαντική μείωση της τιμής του εισιτηρίου 30 θεατρικών παραστάσεων για όσους επέλεγαν το τραμ ως μέσο μεταφοράς τους στο θέατρο αλλά και η ανάλογη μείωση του εισιτηρίου εισόδου για την έκθεση «Λεονάρντο Ντα Βίτσι, η μεγαλοφυΐα» πάλι για όσους επέλεγαν το τραμ για να μεταβούν στο χώρο της έκθεσης.

Ως μέσο μαζικής μεταφοράς εξυπηρετεί κυρίως το νότιο τμήμα του λεκανοπεδίου της Αττικής. Προς το παρόν, διαθέτει δύο γραμμές.

Η πρώτη ξεκινά από το Σύνταγμα και καταλήγει στη Βούλα, ενώ η δεύτερη ξεκινά επίσης από το κέντρο και καταλήγει στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (Σ.Ε.Φ.). Επιπρόσθετα, τα σημεία σύνδεσης του τραμ με το υπόλοιπο συγκοινωνιακό δίκτυο, πέρα από τις πολυάριθμες στάσεις λεωφορείων που βρίσκονται κοντά στους σταθμούς του, είναι η στάση Σύνταγμα για τις γραμμές 2 και 3 του μετρό και οι στάσεις  Λεωφόρος Συγγρού και Ν. Κόσμος για τη γραμμή 2 του μετρό.

Τα δρομολόγια του τραμ είναι αρκετά συχνά. Τις ώρες αιχμής απέχουν περίπου 5-10 λεπτά, ενώ τις υπόλοιπες ώρες 10-20 λεπτά.

Επίσης, παρά πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι το τραμ είναι το μοναδικό μέσο μεταφοράς που λειτουργεί 24 ώρες κάθε Παρασκευή και Σάββατο, δηλαδή τις μέρες που οι Αθηναίοι πραγματοποιούν τις περισσότερες νυχτερινές μετακινήσεις.

Οι ρυθμίσεις αυτές επέτρεψαν στο τραμ να εξελιχθεί σ’ ένα αξιόπιστο και προσφιλές μέσο για βραδινές ρομαντικές βόλτες στην παραλιακή, κυριακάτικες πρωινές  εξορμήσεις αλλά και απλές  μετακινήσεις μέσα στην πόλη.

 

Το τραμ εν συντομία:

  • Το τραμ πραγματοποίησε τα πρώτα του δρομολόγια στους δρόμους της Αθήνας τον Ιούλιο του 2004.
  • Το έργο χρηματοδοτήθηκε κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 50% από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Περιλαμβάνει περισσότερα από 26 χλμ. διπλής γραμμής.
  • Η μέση ταχύτητά του είναι περίπου 23 χλμ. την ώρα.
  • Έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι προσβάσιμο από άτομα με κινητικά προβλήματα.

Leave a Reply