Υγραεριοκίνηση και ασφάλεια αυτοκινήτου
Υγραεριοκίνηση και ασφάλεια αυτοκινήτου
Υπάρχουν αρκετές απορίες σχετικά με την ασφάλιση αυτοκινήτου με υγραεριοκίνηση, μια και στην Ελλάδα η υγραεριοκίνηση δεν είναι ακόμα αρκετά διαδεδομένη.
Για να αποφύγετε δυσάρεστες εκπλήξεις σε περίπτωση που το αυτοκίνητο σας που κινείται με υγραέριο LPG εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα, εννοείται πως θα πρέπει το αυτοκίνητο να είναι ασφαλισμένο.
Υπάρχουν λοιπόν κάποιες λεπτομέρειες που θα πρέπει να προσέξουμε όσον αφορά την εγκατάσταση συστήματος για υγραεριοκίνηση στο αυτοκίνητο μας, γιατί αυτές μπορεί να επηρεάσουν σοβαρά την ασφάλεια μας.
Πως να αποφύγετε προβλήματα στην ασφάλιση αυτοκινήτου με υγραεριοκίνηση
Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που θα πρέπει να προσέξετε στην περίπτωση που θελήσετε να μετατρέψετε το όχημα σας κατάλληλα για να κινείται με υγραεριοκίνηση, είναι να επιλέξετε ένα αδειοδοτημένο και πιστοποιημένο συνεργείο μετατροπής.
Υπάρχουν πολλοί οδηγοί και ιδιοκτήτες οχημάτων που πηγαίνουν σε γειτονικές χώρες (πχ. Βουλγαρία), όπου οι μετατροπές γίνονται με πολύ λίγα χρήματα, 400-500 ευρώ. Κι ενώ η εγκατάσταση μπορεί να έχει γίνει σωστά, και το αυτοκίνητο να κινείται πράγματι με LPG υγραέριο, χωρίς προβλήματα, στην Ελλάδα θα αντιμετωπίσει σοβαρά ζητήματα με την ασφάλεια αυτοκινήτου και τον έλεγχο ΚΤΕΟ.
Αν λοιπόν κάνετε μια μετατροπή παράνομα εκτός Ελλάδας, ή σε μη πιστοποιημένο συνεργείο και δεν λάβετε πιστοποιητικό για τη μετατροπή, τότε η ασφαλιστική σας εταιρεία μπορεί να διακόψει άμεσα την ασφάλιση του αυτοκινήτου με δική σας υπαιτιότητα.
Επιπλέον, ένα όχημα όταν υποστεί τις μετατροπές για υγραεριοκίνηση, καλείται να περάσει από ΚΤΕΟ, όπου θα γίνει τόσο ο έλεγχος της εγκατάστασης, όσο και ο έλεγχος των πιστοποιητικών που τη συνοδεύουν. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει βεβαίωση εγκατάστασης από πιστοποιημένο συνεργείο, το όχημα δεν θα πάρει άδεια από τα ΚΤΕΟ ενώ υπάρχει περίπτωση να έχει πρόβλημα και στις ασφάλειες αυτοκινήτου καθώς αν δεν είναι δηλωμένη η μετατροπή στην άδεια, μπορεί η ασφαλιστική εταιρεία να μην τον καλύψει.
Θυμίζουμε ότι η νομοθεσία για την υγραεριοκίνηση στην Ελλάδα περιλαμβάνει το νόμο 2773 του 1999, το Προεδρικό Διάταγμα ΠΔ66 του 2010 και την Υπουργική απόφαση 18586/698 του 2000, που ορίζουν σαφώς τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για την νόμιμη μετατροπή αυτοκινήτων για υγραεριοκίνηση.
Επιπλέον, το αυτοκίνητο πρέπει να συνοδεύεται όχι μόνο από άδεια από τα ΚΤΕΟ, αλλά και από την νέα άδεια κυκλοφορίας που εκδίδει η Νομαρχία, στην οποία σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο όχημα κινείται με βενζίνη και υγραέριο LPG.
Ρεζερβουάρ υγραερίου
Τα ρεζερβουάρ υγραερίου για τα αυτοκίνητα με υγραεριοκίνηση κατασκευάζονται από χάλυβα με πάχος 3/8 της ίντσας και είναι πολύ πιο ανθεκτικά από τα ρεζερβουάρ βενζίνης ή ντίζελ.
Τα ρεζερβουάρ υγραερίου έχουν δοκιμαστεί πολλές φορές σε συνθήκες με υψηλή πίεση λειτουργίας για να είναι σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ.
Ρεζερβουάρ υγραερίου ταυτόχρονα με ρεζερβουάρ βενζίνης
Η μετατροπή σε υγραεριοκίνηση διατηρεί και τη δυνατότητα κίνησης με βενζίνη στο αυτοκίνητο, δημιουργεί δηλαδή αυτοκίνητα «δικαύσιµου τύπου».
Το ρεζερβουάρ βενζίνης δεν αφαιρείται, αλλά τοποθετείται επιπλέον ρεζερβουάρ υγραερίου. Τα αυτοκίνητα θα εξακολουθούν να λειτουργούν µε βενζίνη όποτε χρειάζεται, δηλαδή στο ξεκίνημα του κινητήρα και όταν τελειώνει το υγραέριο.
Επειδή τα αυτοκίνητα με υγραεριοκίνηση μπορούν να κινηθούν με 2 διαφορετικά καύσιμα, αυτό τους δίνει το πλεονέκτημα για διπλάσια αυτονομία σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Τα δύο ρεζερβουάρ (υγραέριο + βενζίνη) επιτρέπει στα οχήματα να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις χωρίς να χρειαστεί να προμηθευτούν καύσιμα εκ νέου.
Τεχνικές λεπτομέρειες για την προσθήκη ρεζερβουάρ υγραερίου
Κατά τη μετατροπή σε υγραεριοκίνηση τοποθετείται ένα ρεζερβουάρ υγραερίου, που καταλαμβάνει επιπλέον χώρο, εκτός αν το αυτοκίνητο είναι τύπου 4Χ4 με μεγάλη απόσταση από το έδαφος πάνω από 25 εκατοστά), οπότε το ρεζερβουάρ μπορεί να μπει κάτω από το αυτοκίνητο.
Συνήθως θα χρειαστεί να απομακρυνθεί η ρεζέρβα του αυτοκινήτου, και στη θέση της θα τοποθετηθεί ένα στρογγυλό ρεζερβουάρ υγραερίου, το στόµιο ανεφοδιασμού και ένας διακόπτης στο ταμπλό του αυτοκινήτου, που θα επιτρέπει την επιλογή του καυσίμου (εναλλαγή ανάμεσα σε βενζίνη ή υγραέριο).
Η τοποθέτηση και η προσαρµογή των εξαρτηµάτων για την υγραεριοκίνηση υπόκεινται σε κοινοτικές οδηγίες και νοµοθετικές ρυθµίσεις.
Για παράδειγμα, το στόµιο του ρεζερβουάρ πρέπει να τοποθετηθεί στην εξωτερική πλευρά του οχήματος, ενώ το μέγεθος του ρεζερβουάρ υγραερίου θα πρέπει να συµφωνεί τόσο με το μέγεθος και το χώρο του αυτοκινήτου, καθώς και τις ανάγκες κίνησης του αυτοκινήτου.
Το ρεζερβουάρ υγραερίου θα πρέπει να τοποθετηθεί και να υπολογιστεί, πόσος χώρος θα χαθεί από το αυτοκίνητο. Επιπλέον, τόσο το στόμιο όσο και η θέση του διακόπτη για την εναλλαγή των καυσίμων είναι πολύ σηµαντικά για την άνεση σας κατά την οδήγηση.
Εξάλλου ο σκοπός της υγραεριοκίνησης είναι να κάνει τη ζωή σας πιο εύκολη.